برسی ارزش مسکن از سال 1357تا1402

مهر ۵, ۱۴۰۲
0 Comments

برسی رشد ارزش مسکن از سال 1357تا1402

برسی رشد ارزش مسکن از سال 1357تا1402

مسکن، کلمه‌ای که برای برخی یاد آور آسایش، برای عده‌ای دغدغه و برای عده‌ای دیگر یادآور کسب درآمد و افزایش سرمایه است. نیاز به مسکن همیشه جزو اولین نیازهای بشر بوده است. ما در هر جایگاهی که باشیم، نیازمند آگاهی از دوره های مختلف قیمت مسکن هستیم. در این مقاله با ما همراه باشید تا نمودار قیمت مسکن را از سال 1357 تا به امروز را بررسی کنیم.

ارزش مسکن در سال 1357

به طور متوسط. قیمت هر متر مسکن بین سال های 57 تا 60 بین هزار تا دو هزار تومان بوده است. برای آگاهی از روند بازار:صرف دانستن این قیمت به ما کمکی نخواهد کرد. صرفا این رقم به دلیل وقوع انقلاب و شروع به کار جمهوری اسلامی در آن سال ـ مبدا حرکت شناخته میشود.

در 40 سال گزشته تا به امروز بیش از 3 هزار برابر شده

به دلیل شروع جنگ در سال 1359 تورم شدید ناشی از جنگ و نوسازی کشور .تورم قیمتی به مسکن هم رسیده است. از اولین دوره های رکورد 40 سال گزشته در بازار مسکن می توان به سال 70 اشاره کرد بعد از آن یک رونق نسبی همراه با افزایش کم قیمت وجود داشته است سال 76 جهش قیمتی دیگر و ثبات نسبی تا سال 85 را در قیمت مسکن شاهد بوده ایم .

افزایش سنگین قیمت در سال 85.آغازگر روند صعودی قیمت مسکن در آن سال ها بود. شروع قیمت های میلیونی در بازار مسکن، از سال 85 در ایران اتفاق افتاد. بعد از آن با شیبی ملایم تا سال 87 به مرز دو میلیون و در سال 91 ، قیمت از مرز سه میلیون تومان عبور کرد.

 

در سال 1386 قیمت مسکن با جهشی بیش از دو برابر نسبت به سال 85 مواجه شد. ساخت پروژه مسکن مهر از همین سال شروع شد. نمی‌توان از تاثیر مسکن مهر بر بازار چشم پوشی کرد. مسکن مهر تاثیر مثبتی بر رونق بازار و قیمت مسکن گذاشت، اما به دلیل تقاضای بالا برای مسکن و کمبود ساخت این مسکن‌ها عرضه.نیاز بازار برطرف نشد و این تاثیرات نتوانست ادامه دارباشد..

با تحلیل و بررسی نمودار قیمت مسکن در 10سال گذشته، متوجه این نکته می‌شویم که مسکن از اواخر سال 91 وارد تورم طولانی شده است. قیمت مسکن در این بازه سیکل ثابتی نداشته و همواره رو به صعود بوده است.

با تشدید تحریم‌ها در این سال، افزایش شدید قیمت ارز و مسکن اتفاق افتاد. سال‌های بعدی تاقبل از 95 با توجه به کاهش تورم، قیمت مسکن از حرکت صعودی خود خارج نشد. در سال‌های 92 تا 95 رشد با سرعت کمتری نسبت به دیگر سال‌ها در این دوره

در سال1402و تا زمان نگارش این مقاله، میانگین قیمت مسکن شهر تهران؛ در مرز 90 تا 100 میلیون تومان برای هر متر مربع اعلام شده است. این قیمت میانگین تمام مناطق شهری می‌باشد.

دلیل تغییرات عجیب قیمت مسکن در این سال‌ها چه بوده است؟

برخی این افزایش و تغییرات چهل ساله را به حضور دلالان و واسطه‌ها مرتبط می‌دانند. اما پتانسیلی که در خود املاک وجود دارد، آن‌را تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای کرده است. در مسکن؛ سوداگری به این معنا که با احتکار و ترفندهای مختلف قیمت را به صورت کاذب بالا ببرند وجود ندارد. شاید در یک دوره خیلی خیلی کوتاه (حتی کمتر از یک ماه) امکان تغییراتی جزئی آن هم در یک منطقه محدود وجود داشته باشد، اما نمی‌توان آن‌را دلیل اصلی دانست.

تاثیر تورم بر قیمت و بازار مسکن چیست؟

وضعیتی که سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات در یک اقتصاد طی یک دوره زمانی مشخص (عموماً یک‌ساله) به‌طور مداوم و مستمر افزایش یابد. هر افزایش قیمت، تورم نیست؛ وجود دو نکته‌ زمان و استمرار در این تعریف بسیار مهم است.

حال بیایید به تاثیرات تورم بر قیمت مسکن بپردازیم. قیمت مسکن؛ همیشه، هم‌سو با تورم نیست. چرا که دیدیم تغییرات قیمت مسکن دلایل دیگری هم دارد. کمبود خانه نسبت به نیاز بازار، تغییر قیمت مصالح، عدم فروش فروشندگان و مهم‌ترین عامل، که جمعیت و رشد جمعیت است، تاثیرات جداگانه‌ای بر قیمت مسکن می‌گذارند.

تحلیل قیمت مسکن تا اواسط

1402

احتمالات و تحیلیل های بسیار زیادی راجع به آینده بازار مسکن وجود دارد . از جنبه های جداگانه سیاسی اقتصادی و….

تحلیل‌های گوناگونی در دسترس است، اما بر اساس گذشته بازار و شرایط حاکم بر وضعیت فعلی بازار می‌توان احتمال داد که قیمت در آینده در چه مسیری حرکت خواهد کرد.

از نظر قیمتی هم، با مشاهده تغییرات 5 سال گذشته به این نکته پی می‌بریم که قیمت معمولا در ماه فروردین هر سال با کاهش همراه است. اما در فروردین سال 1402 نسبت به پنج سال گذشته کمترین افت قیمت را شاهد بودیم. که خود نشانه‌ای از ادامه روند صعودی قیمت و رکود در بازار است.

اینستاگرامvilaluxury

ادرس سایت vilaluxury

پیام بگذارید